Liite: Aumausohje
Auman tulee sijaita sellaisella paikalla, että yhdistelmäajoneuvo pääsee märissäkin olosuhteissa liikkeelle täydellä kuormalla, ellei viljelijä itse kuljeta juurikkaitaan. Auman lähellä on oltava riittävän
suuri kovalla alustalla oleva kääntöpaikka, joka kestää yhdistelmäajoneuvon painon märissäkin olosuhteissa. Ajoneuvon peruuttaminen on mahdollista, mutta ei kuitenkaan yli 100 metrin matkaa.
Aumaa ei saa sijoittaa niin, että sähkö- ja puhelinlinjat haittaavat kuormausta. Mikäli mahdollista, auma tehdään etelä-pohjoissuuntaan pohjoistuulilta suojattuun paikkaan.
Auman pohjan on oltava sellainen, että juurikkaat voidaan kuormata ilman, että pohjasta tulee kiviä tai muuta materiaalia juurikaskuormaan. Viljelijä vastaa auman pohjan kunnosta.
Pitkäaikaiseen aumaukseen valitaan mahdollisimman hyvälaatuisia juurikkaita. Niiden tulee olla hyvin listittyjä, ehjiä ja puhtaita. Jäätyneitä tai pilaantuneita juurikkaita ei saa aumata.
Noston jälkeen juurikasta on syytä tuulettaa joitakin vuorokausia, koska se luovuttaa eniten lämpöä välittömästi korjuun jälkeen. Jos sääennuste lupaa yöpakkasia tai runsaita sateita, auma on välittömästi peitettävä.
Auman lämpötilaa kannattaa seurata sekä auman keskelle että sen pintaan sijoitettavilla lämpömittareilla. Keskiosan optimilämpötila on +2 - +5 astetta. Auman pinnassakaan lämpötila ei saa laskea pakkasen puolelle. Jos auman lämpötila uhkaa nousta, auma on tuuletettava. Pakkasten
kiristyessä lisätään eristävää materiaalia auman pinnalle.
Auma on siis aina peitettävä pakkasten uhatessa ja viimeistään 1.11. lukien, ellei juurikkaiden toimitus ajoitu kuun alkupäiviin ja säätyyppi ole lämmin.
Aumauskorvaus maksetaan 1.11. lukien toimitetuille
juurikkaille. Korvauksen saaminen edellyttää, että auma on ohjeiden mukaan hoidettu. Aumauksen huomattavan laiminlyönnin takia voidaan juurikkaiden toimitus siirtää vastaanottokauden loppuun.
Ennen vastaanottoa tarkastetaan, että juurikkaat vielä kelpaavat jalostettaviksi.
Peitemateriaalin poistaminen ennen juurikkaiden toimitusta on viljelijän vastuulla. Juurikkaiden mukana ei tehtaalle saa tulla turvetta, olkea, muovia, sahanpurua eikä muuta puuainesta.
Mikäli juurikkaat kuitenkin kuormataan puhdistuskuormaajalla, voidaan auman peitemateriaalina käyttää turvetta tai olkea.
Jos juurikas jäätymisen tai muun syyn takia uhkaa pilaantua ennen aumausta tai aumauksen aikana, on viljelijän heti otettava yhteys tehtaaseen, jotta juurikas voidaan mahdollisuuksien mukaan välittömästi kuljettaa tehtaalle. Kuljetus pitää kuitenkin sopia erikseen Sucroksen ja alueella toimivan
kuormaus ja kuljetusyrittäjän kanssa. Tehtaalla on tällöin oikeus vähentää juurikkaan hinnasta erityinen maksu aikaistetusta toimituksesta aiheutuneista lisäkustannuksista, esimerkiksi kuormaajan siirrosta aiheutuneista kustannuksista.
Mikäli viljelijän aumaus ym. järjestelyt eivät täytä yhteisesti sovittuja minimivaatimuksia, kuljetusyrittäjä perii ylimääräisen kustannuksen (olosuhdelisä) kyseiseltä viljelijältä.
Olosuhdelisän suuruus on 50€ (alv0%) per yhdistelmä per nouto. Olosuhdelisät veloitetaan viljelijältä tilimaksun yhteydessä ja Sucros tilittää ko. kokonaisuudessaan maksun autoilijoille. Näin tehdään siksi, ettei menetetty tehokkuus ja lisääntyneet kustannukset rasittaisi niitä viljelijöitä, jotka ovat hoitaneet asiansa yhteisten sääntöjen mukaisesti.
Kuljetusryhmiä ja koko kuljetusmallia voidaan tarvittaessa muuttaa viljelyrakenteen, tekniikoiden tai muiden tekijöiden muuttuessa. Pieniltä lohkoilta juurikkaat on kuljetettava suurempiin aumoihin.
Yhdessä aumassa tulee olla vähintään 150 tn juurikkaita. juurikkaat kuljetetaan toimialasopimuksessa sovittujen sääntöjen mukaan, kuitenkin niin, että kuljetusyrittäjällä on mahdollisuus poiketa kuljetuskertojen lukumäärästä, jos esimerkiksi tilan sijainti tai Sucroksen tarve sitä puoltaa.
Viljelijä vastaa siitä, että auma sijaitsee siten, että aumalle ja aumalta pääsee liikennöimään kokonaispainoltaan 76 tonnin yhdistelmärekalla.
Edellä mainitun lisäksi seuraavien edellytysten tulee täyttyä:
• Ajoneuvon on voitava olla tiellä lastauksen aikana.
• Päätieltä aumalle johtavan tien on oltava ajokelpoinen myös huonolla säällä, samaten kääntöpaikan ja ajoyhteyden (myös risteyksen) päätielle on oltava kunnossa.
• Auman ja ajoneuvon välissä ei saa olla tehokasta lastausta haittaavia esteitä
• Auman etäisyys tiestä määritetään käytettävän kuormaimen mukaan. Kuljetus- ja
kuormausyrittäjä informoi auman minimi- ja maksimietäisyyden tiestä, sekä auman
maksimileveyden. Ylileveä auma estää juurikkaan kuormauksen.
• Viljelijän on poistettava auman peitemateriaalit hyvissä ajoin ennen toimitusta.
• Viljelijän on tarkastettava aumat ennen juurikkaiden toimittamista ja kaikki ylimääräinen materiaali (tölkit, lasi, metalli, ym.) sekä pilaantuneet/mädäntyneet juurikkaat on poistettava.